Školní poradenské pracoviště (ŠPP)

ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ (ŠPP)

 

  1. Úvod

Naše společnost prochází v posledních letech výraznými změnami, které se promítají i do školního a rodinného prostředí. Tyto změny s sebou přinášejí nové potřeby a očekávání uživatelů poradenských služeb poskytovaných ve školách. Z tohoto důvodu je nezbytné poradenské služby průběžně rozvíjet, zkvalitňovat a rozšiřovat – mimo jiné i prostřednictvím školních poradenských pracovišť.

Jedním z hlavních důvodů pro zřizování a rozvoj systému školního poradenství je rostoucí počet dětí, které vyžadují pedagogicko-psychologickou podporu. Podle Národního programu rozvoje vzdělávání v ČR se navíc objevují nové požadavky, které souvisejí s proměnou role školy ve společnosti. Vedle tradiční podpory při vzdělávání, profesní orientaci a volbě vzdělávací dráhy je kladen důraz i na prevenci rizikového chování (sociálně patologických jevů), podporu osobnostního rozvoje žáků, posilování spolupráce školy a rodiny a integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) do běžného vzdělávacího proudu.

Důležitou součástí práce školního poradenského pracoviště je rovněž podpora učitelů, a to vzhledem k náročnosti a vysoké míře odpovědnosti jejich profese. Význam existence těchto pracovišť je opakovaně potvrzován i v odborných dokumentech – například v Metodickém listu MŠMT k poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních č. j. 13 4099/98-24.

Z těchto důvodů Základní škola a Mateřská škola Rohle zřizuje školní poradenské pracoviště, jehož hlavním cílem je poskytovat poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům i pedagogickým pracovníkům.

 

  1. Legislativa

Povinnost zřídit školní poradenské pracoviště (ŠPP) vychází především z § 7 Vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.

Související legislativa:

  • Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, zejména § 29 – Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách a školských zařízeních (podpora duševního zdraví, prevence rizikového chování apod.).
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – vymezuje činnost odborných pracovníků a podpůrná opatření.

Tato vyhláška specifikuje, jak se má s žáky se SVP pracovat a jakou roli v tom hrají pracovníci ŠPP.

  • 10 – Podpora ze strany školy

(1) Škola poskytuje žákům podporu prostřednictvím školního poradenského pracoviště a pedagogických pracovníků školy.

(2) Školní poradenské pracoviště spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou, speciálně pedagogickým centrem a dalšími subjekty podle potřeby.

 

  1. Organizační struktura školního poradenského pracoviště

Členové školního poradenského pracoviště:

  • Výchovný poradce
  • Školní metodik prevence pro 1. až 9. ročník

 

  1. Hlavní cíle
  • Poskytování kvalitních poradenských služeb žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům
  • Zlepšení sociálního klimatu školy
  • Vytváření programů prevence sociálně patologických jevů a sledování jejich účinnosti
  • Metodická pomoc a příprava podmínek pro úspěšnou integraci dětí se specifickými vzdělávacími potřebami
  • Řešení problémů spojených se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence
  • Posílení průběžné a dlouhodobé péče o děti s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování
  • Posílení průběžné a dlouhodobé péče o nadané žáky
  • Poskytování základních služeb kariérového poradenství
  • Prohloubení spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními.

 

VÝCHOVNÝ A KARIÉROVÝ PORADCE: Mgr. Jana Dokoupilová

Kontakt: email: Dokoupilova.Jana@zsrohle.cz, tel.: 583 254 019 / 731 657 888

Konzultační hodiny:

Pondělí 11:30 – 12:30 hod.
Možno i dle předchozí individuální domluvy. Na každou schůzku je potřeba
se předem domluvit.

 

Kde: budova 2. stupně, kabinet vyučujících 2. stupně

Činnost výchovného a kariérového poradce spočívá zejména v tom, že[1]:

  • Spolupracuje se Speciálně pedagogickým centrem Šumperk a Pedagogicko–psychologickou poradnou Šumperk a dalšími podobnými institucemi
  • Ve spolupráci s třídními učiteli sleduje nadané a talentované žáky
  • Organizuje setkání s rodiči při řešení výchovných a výukových problémů žáků
  • Spolupracuje s orgány sociálně právní ochrany dětí (OSPOD), s Policií ČR i soudem, středisky výchovné péče a dalšími orgány a institucemi
  • Ve spolupráci s třídními učiteli průběžně informuje žáky a rodiče o skutečnostech, které jsou důležité pro přípravu na budoucí povolání
  • Zajišťuje návštěvy a výstavy SŠ, přednášky a besedy se zástupci SŠ a učilišť i odborníků z praxe pro vycházející žáky
  • Poskytuje individuální porady žákům a jejich zákonným zástupcům při řešení otázek týkajících se studia na středních školách a volby povolání.

 

Kontaktní adresy pro rodiče potřebující odborné poradenství:

Pedagogicko-psychologická poradna Šumperk
Husitská 12
787 01 Šumperk
e-mail: ppp@ppp-sumperk.cz, tel: 583 215 279, 606 028 753

 

SPC Šumperk
Erbenova 16
787 01 Šumperk
e-mail: spc2@schola-viva.cz, tel: 583 222 324, 734 602 479

 

PPP a SPC Mohelnice
Olomoucká 41
789 85 Mohelnice
e-mail: pppmohelnice@seznam.cz, spc@spc-mohelnice.cz, tel: 601 361 382, 777 570 936

 

ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE pro 1. – 9. ročník: Mgr. Eva Kožoušková

Kontakt: email: Kozouskova.Eva@zsrohle.cz, tel.: 583 254 019 / 731 657 888

Konzultační hodiny:

Pondělí 10:25 – 11:00 hod.
Možno i dle předchozí individuální domluvy. Na každou schůzku je potřeba
se předem domluvit.

 

Konzultace jsou určeny pro: žáky, rodiče/zákonné zástupce žáků, pedagogy.
Kdo je metodik prevence: školní metodik prevence je členem školního poradenského pracoviště. Zajišťuje prevenci rizikového chování. Mapuje situaci ve škole, řeší rizikové problémy, poskytuje poradenskou a metodickou činnost.

 

Co dělá školní metodik prevence:

  • Zajišťují prevenci rizikového chování a mapují situaci ve škole
  • Tvoří a realizují minimální preventivní program školy
  • Realizují a koordinují aktivity zaměřené na prevenci záškoláctvím závislostí, agresivity a dalších patologických jevů
  • Poskytují přímou pomoc žákům a jejich rodičům spojenou s rizikovým chováním
  • Koordinují spolupráci školy s Policií ČR, krizovými centry, kurátory a dalšími odborníky
  • Spolupracují při zajišťování besed a přednášek a aktivit pro třídní kolektivy
  • Poskytují metodické a informační materiály.

 

Tým školního poradenského pracoviště se těší na spolupráci.

 

Zpracoval:

PhDr. Richard Hrdina, ředitel školy

 

[1] Rozdíl výchovný a kariérový poradce:

Výchovný poradce se zaměřuje na výchovné, osobnostní a sociální otázky žáků. Pomáhá řešit problémy jako např. kázeňské přestupky, poruchy chování, vztahy mezi žáky, vztahy rodina–škola, šikana, prevence rizikového chování (ve spolupráci se školním metodikem prevence), práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Spolupracuje s třídními učiteli, školním poradenským pracovištěm, PPP, OSPOD apod.

Kariérový poradce se zaměřuje na profesní orientaci a budoucí vzdělávací dráhu žáků. Pomáhá s výběrem střední školy či oboru, informacemi o přijímacím řízení, zprostředkováním besed, dnů otevřených dveří, spoluprací s Úřadem práce, SŠ a zaměstnavateli a vedením portfolia kariérního rozvoje žáků.